پنجشنبه ؛ 29 شهريور 1403
06 ارديبهشت 1400 - 12:10
گزارش از حال و هوای انتخابات در جبهه اصولگرایی و اصلاحات

رویای پاستور با لیست ۱۰ نفره اصولگرایان و ۲۰ نفره اصلاح طلبان

هفته گذشته سخنگوی شورای وحدت اصولگرایان با برگزاری یک نشست خبری مواضع این شورا را اعلام کرد
نویسنده :
مهدی ذاکرنژاد
کد خبر : 8894

پایگاه رهنما:

هفته گذشته سخنگوی شورای وحدت اصولگرایان با برگزاری یک نشست خبری مواضع این شورا را اعلام کرد. پیش از مرور این مواضع باید اشاره کرد که شورای وحدت با حضور نمایندگان بلوک های احزاب اصولگرا، اقشار اجتماعی و جامعه روحانیت مبارز و باهدف تقویت همگرایی و هم ‌افزایی جریان اصولگرایی در کشور تشکیل شده است .

نمایندگان جامعه روحانیت مبارز در این شورا ۳ نفر( حجج اسلام آقایان تقوی،ابوترابی و پور محمدی ) ـ نمایندگان بلوک های حزبی ۵ نفر (روح الامینی، باهنر، صدر، بادامچیان و منوچهر متکی) و نمایندگان اقشار ۶ نفر (سید محمد حسینی، الله کرم، منتظمی، قریشی وخانم ها افتخاری و قوی) هستند. شورای وحدت در کنار شورای ائتلاف و طیف پایداری، سه ضلع اصلی و فعال جریان اصولگرا در میدان سیاست هستند.

متکی پیش از نشست خبری خود از لیستی ده نفره برای نامزدی در ریاست جمهوری نام برد. 10 گزینه اصلی شورای وحدت اصولگرایان برای انتخابات ریاست‌جمهوری محمد باقر قالیباف، ابراهیم رئیسی، محسن رضایی، سعید جلیلی، رستم قاسمی، حسین دهقان، علی نیکزاد، امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، عزت‌الله ضرغامی و سعید محمد هستند.

وی در نشست خبری خود با اشاره به نامه رئیس این شورا –آیت الله موحدی کرمانی- به این 10 نامزد گفت: در متن نامه آمده کسانی در معرض نامزد شدن قرار دارند که برنامه های خود را اعلام کنند. دیگری این بود که حداقل ۱۰ نفر از تیم خود را معرفی کنند، کارگروه بررسی برنامه و بررسی تیم را در شورای وحدت تشکیل دادیم. این دو کارگروه سوالات و چالش ها را نسبت به نامزدها مطرح می کنند و بعد از آن اعلام نظر خواهد شد.

  • وعده اتحاد شورای وحدت و ائتلاف

متکی درباره تحلیل جریان اصولگرایی و نقد به شورای وحدت گفت: شورای وحدت در مقابل شورای ائتلاف نیست و دو ظرفیتی هستند که می توانند تجمیع شوند. ادامه تلاش ها برای وحدت و یکی شدن و دوم پرهیز از اختلاف دو نکته مورد تاکید ما است. با شورای ائتلاف و جبهه پایداری قطعا در مقوله انتخابات اشتراکات بسیار زیادی داریم که می تواند به ما کمک کند تا هم اردوگاه واحدی را طراحی کنیم و هم به نامزد واحد برسیم.

این در حالی است که تا کنون شورای ائتلاف موضعی رسمی و روشن درباره نامزدهای انتخابات نداشته و چمران به عنوان یکی از اعضای آن، ماجرا را به نام نویسی نامزدها موکول کرده است.

شواهد و قرائن نشان می دهد هر دو گروه شورای ائتلاف و شورای وحدت چشم به تصمیم رئیسی دوخته اند. فردی که معتقدند می تواند وحدت ایجاد کند. قالیباف هم که تا کنون نشانه ای مبنی بر ورود قطعی یا عدم ورود قطعی از خود بروز نداده، به نظر می رسد در انتظار تصمیم رئیسی است. خبرهای غیررسمی حاکی است در صورت نامزد شدن رئیسی، او نامزد ریاست جمهوی نخواهد شد.

متکی در این نشست خبری درباره شخصیت ابراهیم رئیسی گفت: رئیسی در واقع موضوع مورد توجه و شاید مورد بررسی ما است. اگر چه به دلیل محبوبیت اقبال زیادی به ایشان وجود دارد اما ایشان نشانه قطعی برای ورود و البته عدم ورود در انتخابات هم از خود نشان نداده اند.

  • از جبهه اصلاحات چه خبر؟

در جبهه اصلاحات تا کنون بیش از 20 نامزد بالقوه مطرح شده اند. این نامزدها عبارتند از محمدرضا عارف، بیژن زنگنه، اسحاق جهانگیری، محمدجواد ظریف، مسعود پزشکیان، مصطفی کواکبیان، محسن‌ هاشمی، محمدعلی افشانی، محمدصادق خرازی، مصطفی معین، سورنا ستاری، محمد صدر، علی طیب‌نیا، محمود صادقی، محمدباقر نوبخت، عباس آخوندی، محسن رهامی، علی مطهری، محسن مهرعلیزاده، رامین مهمانپرست، محمدجواد آذری جهرمی و...

نکته جالب توجه آنجاست که برخی از اصلاح طلبان مدعی هستند ریاست جمهوری در ایران اختیارات کافی ندارد و از او نباید توقع حل مشکلات را داشت. بهزاد نبودی که اینک بر اصلی ترین سازوکار انتخاباتی اصلاحات تکیه زده مدعی شده بود ریاست جمهوری فقط 15 درصد، اختیارات دارد. سوال مهمی که از این جماعت باید پرسید آن است که برای اختیارات 15 درصدی اینگونه قطار شده و سر و دست می شکنید؟!

  • تثبیت نهاد اجماع ساز اصلاح طلبان

بررسی فعالیت های انتخاباتی جریان اصلاحات بیانگر محورهای زیر می باشد:

جریان اصلاحات اخیرا با انتصاب بهزاد نبوی به عنوان رئیس موقت نهاد اجماع ساز جریان اصلاحات فعالیت خود را شتاب بیشتری داده است. در رابطه با انتخاب بهزاد نبوی به عنوان سرپرست نهاد اجماع ساز اصلاح طلبان واکنش های مختلفی در جبهه اصلاحات طرح و بیان شده است.

موافقین ریاست بهزاد نبوی در این زمینه ۲ محور اصلی و اساسی را مورد تاکید قرار می دهند:

نخست آنکه ریاست نبوی بر مهم ترین تشکیلات اصلاح طلبی نشان می دهد رویکرد اصلاح طلبان مانند چند سال اخیر نیست که متکی بر ائتلاف با غیراصلاح طلبان بود، بلکه این بار با هویت اصیل اصلاح طلبی پا به میدان می گذارند.

دوم آنکه حضور نبوی در نهاد اجماع ساز می‌تواند باعث توجه سرمایه اجتماعی اصلاح طلبان به انتخابات و احتمالا متعاقب آن مشارکت حداکثری شود؛ زیرا نبوی همواره یکی از افراد مورد اقبال در جبهه اصلاحات بوده است.

از دیگر سو اما مخالفان ریاست بهزاد نبوی را باید در ۲ طیف جستجو کرد:

طیف اول شامل برخی احزاب و تشکل های اصلاح طلب می باشند که همواره در جریان اصلاحات به عنوان تشکل های درجه ۲ شناخته می شوند. محورهای انتقادی این تشکل ها و احزاب عبارت است از:

اولاً اصلاح طلبان با این ساز و کار یعنی نهاد اجماع ساز به جامعه این پیام را منتقل کردند که هیچ چیز در جریان اصلاحات تغییر نکرده است.

ثانیاً در جامعه جوان و تحصیلکرده امروز، ده ها هزار جوان داریم که قدرت تحلیل به مراتب قوی تر و دقیق تر و به روز تری از آقایانی دارند که از دهه شصت در حال تصمیم گیری هستند و جایشان را به افراد جوان تر نمی دهند.

  • زنان و جوانان حلقه مفقوده نهاد اجماع ساز

اگر منافع جریان اصلاحات و جوانان این کشور در این نهاد قربانی منافع برخی احزاب شود، دلیلی ندارد که برخی احزاب بخواهند همراهی کنند. لذا در صورت ادامه این وضعیت شاید انتخاب نهایی کناره گیری از این نهاد اجماع ساز باشد. از سوی دیگر اما طیف دوم مخالفان نهاد اجماع ساز و بهزاد نبوی را جوانان اصلاح طلب تشکیل می دهند. محورهای مورد تاکید این جوانان نیز عبارت است از:

  • توهم «خود ژنرال پنداری»

یکی از مشکلات اصلاح طلبان توهم «خود ژنرال پنداری» برخی افراد و سندرم «شهوت بر صدر نشینی» است. عده ای فقط وقتی هستند که نفر اول باشند! کار تیمی و سخن گویی و هماهنگی و تسهیلگری و... معنایی ندارد.

به نظر بخشی از اصلاح طلبان مایه تأسف و شرمندگی است که نسل قبل، حاضر نیست عرصه را برای افراد پر انرژی و تازه نفس باز کند و مدام متناسب با سن خودشان، سن جوانی را بالا می برند، به گونه ای که برخی آن را تا ۵۰ سالگی تعمیم می دهند.نهاد اجماع سازی شکل گرفته که میانگین سنی اعضای آن، بالای ۶۰ سال است و از حدود ۴۵ عضو آن، فقط دو نفر به عنوان نیروی جوان (!) امکان حضور یافته اند.بدون رودربایستی و به صراحت باید خدمت بزرگان عرض کرد که جوانان دیگر دانشجوی صفر کیلومتر پوستر چسبان نیستند که هرچه آنها فرمودند چشم و گوش بسته بگویند چشم.

ارسال نظرات